Als we zelf gaan sporten, zorgen we vaak voor een goede warming-up en cooling-down om spierpijn en blessures te voorkomen.
Bij onze viervoeters wordt dit echter nogal eens vergeten, en niet alleen bij sporthonden. Aan de fiets meteen in een vlotte draf of in het bos, koud uit de auto, vol achter takken of ballen aan, kan tot problemen leiden.

Als het lichaam nog niet goed is voorbereid op deze taak is de rekbaarheid van spieren, banden en pezen nog niet optimaal. Meteen aan het werk gaan zorgt dan voor kleine beschadigingen, tot zelfs scheurtjes in spieren en pezen doordat ze te ver uitgerekt worden. Kleine beschadigingen worden door het lichaam normaal zelf hersteld, maar gebeurt dit vaker dan kunnen spieren, banden en pezen dusdanig beschadigd raken dat het lichaam dit niet meer zelf op kan lossen. Op dat moment kan er een acute heftige blessure optreden, zoals bijvoorbeeld het scheuren van een kruisband. Maar vaker zien we dat de hond probeert om de pijnlijke plek op te vangen met andere spieren, welke hierdoor extra worden belast en uiteindelijk ook problemen kunnen krijgen.

De meeste honden hebben een hoge pijngrens en zullen niet snel aangeven dat ze wat mankeren. Daarom zien we vaak dieren op spreekuur met ogenschijnlijk acuut ernstige rug, nek of overige spierpijn zonder dat er net iets geks gebeurd is. Vaak word dit dus veroorzaakt door herhaaldelijk klein trauma wat niet meer optimaal heeft kunnen herstellen. Een stapje verkeerd kan dan voor de hond de druppel zijn waardoor ze ineens wel duidelijke pijn aangeven.

Deze blessures kunnen grotendeels voorkomen worden door een goede warming-up en cooling-down.

De warming-up bereidt het lichaam voor op de activiteit die komen gaat. Gewrichten en omliggende weefsels worden gemobiliseerd, ze worden hierdoor goed gesmeerd en bewegen soepeler. Toename van de doorbloeding zorgt voor aanvoer van de juiste voedingstoffen naar de spieren, en nog belangrijker voor een goede afvoer van de door arbeid gevormde afvalstoffen. Pas als de spieren goed doorbloed en opgewarmd zijn kunnen ze een andere belasting dan gewoon lopen aan. Start dus altijd met 5-10 minuten "inlopen", daarna de intensiteit langzaam opbouwen (aan de fiets bijvoorbeeld eerst een rustig drafje voor een paar minuten, daarna pas sneller of galop, en met balspel paar keer gooien en dan weer even rustig doorlopen).

Zorg na een stuk aan de fiets, druk spelen of een lange actieve wandeling voor een goede cooling-down. Tijdens een cooling-down blijven de spieren nog enige tijd op een wat lager niveau actief. Hierdoor worden de afvalstoffen door de goede doorbloeding afgevoerd uit de spieren. Gebeurt dit niet dan zorgen de afvalstoffen voor stijve, pijnlijke spieren die trager herstellen en gevoeliger zijn voor blessures. Een goede cooling-down bestaat uit 10-15 minuten rustig lopen.